Johdanto ongelmaan
Heti alkuun kerrottakoon, että tässä puhutaan sytytyskatkosviasta nykyaikaisissa bensiinimoottoreissa. Yksi yleisimmistä “ongelmista” johon törmäämme asiakaspalvelussamme, on sytytyskatkokset. Tämä on yksi harvoista asioista asiakaspalvelussa, jossa jo heti yhteydenoton alussa tiedämme, ettei kyseessä todennäköisesti tule olemaan moottorinohjainlaitteen korjaus. Ohjainlaitteen havaitessa sytytys/palokatkoksen, kysymyksessä on nykyaikaisen EOBD-järjestelmän normaali toiminto.
Kuinka ohjainlaite pystyy havaitsemaan sytytyskatkoksen
EOBD-standardin (eurooppalainen versio amerikkalaisesta OBD-II standardista) mukainen moottorinohjausjärjestelmä seuraa palotapahtumia mittaamalla aikaa sytytysten välillä. Kyseessä on seurantatoiminto jolla halutaan varmistaa moottorin käyminen ihanteellisella polttoaine/ilma seoksella, jolloin moottori tuottaa parhaan tehon ja pienimmät päästöt. Tässä toiminnossa yleensä kampiakselin asentotunnistin on suuressa roolissa, sillä juuri tämän asentotiedon sekä sytytyspulssin välistä aikaa mittaamalla ohjainlaite pystyy havaitsemaan sytytyskatkoksen. Eli yksinkertaistettuna, kun jossain sylinterissä aika näiden kahden tiedon välillä on pitempi kuin muissa => sytytyskatkos. Olennainen osa järjestelmää on sytytyskatkoslaskuri joka nollautuu tietyn kierrosmäärän välein. Ohjainlaitteen pudottaessa suuttimen toiminnasta, järjestelmä on havainnut raja-arvon ylittävän määrän katkoksia annetulle kierrosmäärälle. Eli vaikka ohjainlaite näyttääkin epäonnistuvan suuttimen ohjauksessa, vika ei välttämättä ole ohjainlaitteeseen liittyvä.
Kuinka sytytyskatkos näkyy moottorin käytöksessä
Sytytyskatkosvika näkyy yleensä moottorinhäiriövalon palamisena, nykimisenä, tehottomuutena, suurentuneena kulutuksena ym. Esiintyvät viat voitaisiinkin jakaa esim. seuraavasti.
Pysyvä vika
- Moottorinhäiriövalo palaa, auto käy vain vajailla sylintereillä.
Satunnainen vika
- Moottorinhäiriövalo palaa, mutta auto toimii normaalisti
- Moottorinhäiriövalo palaa, auto käy satunnaisesti vajailla sylintereillä
Tästä jaosta Satunnaiset viat ovat yleisimpiä ja pahimmillaan ääritapauksissa kun vika esiintyy vain tietyissä olosuhteissa. Pysyvä vika on yleensä kaikkein helpoin, sillä vika on silloin yleensä ilmeinen.
Vian diagnosointi
Sytytyskatkokseen liittyvä vikakoodi alkaa P03 ja viimeiset numerot kertoo sylinterin jossa katkos on havaittu. Eli vikakoodi P0304 on sytytyskatkos sylinterissä 4. P0300 on yleinen vikakoodi jossa sylinteriä ei eritellä, ja vika vaikuttaa useampaan kuin yhteen sylinteriin. Vikakoodit voi esiintyä myös yhdessä.
Yleisimmät komponentit joita vaihdetaan kun sytytyskatkosvikaa korjataan, ovat: sytytyskomponentit (sytytystulpat, puolat ym.). Nämä toimet monesti korjaakin vian silloin kun vika on pysyvä. Huolimatta siitä, että vikakoodin nimi on sytytyskatkos, ei vika välttämättä johdu epäonnistuneesta sytytyksestä; onnistuneeseen palotapahtumaan tarvitaan täydellinen puristus, polttoaine/ilmaseos sekä sytytys. Eli yleisiä vian aiheuttavia mahdollisuuksia onkin yhtäkkiä paljon.
Mahdolliset vian aiheuttajat
- Sytytysjärjestelmän viat
- Polttoainejärjestelmän viat, laiha/rikas seos (esim. polttoaineen paine, imuvuodot ym.)
- Pakokaasujärjestelmän viat (EGR, tukokset ym.)
- Puutteellinen puristus/mekaaninen vika (vuotava/takerteleva venttiili, kannentiiviste, mikä tahansa paineen aleneman aiheuttaja)
- Ajoitus (esim. jakoketjun venymä)
sekä nykyään tyypillisin ongelma – Karstaisuus
Tämä on ominaisinta moottoreissa joissa polttoaineenruiskutus tapahtuu suoraan palotilaan. Karsta aiheuttaa polttoaine/ilmaseoksen epäoptimaalista pyörteilyä sekä venttiileiden vaillinaista tiivistymistä. Imusarjaruiskutteisten moottoreiden kohdalla tätä ongelmaa ei oikeastaan juurikaan ole. Perinteisessä imusarjaruiskutuksessa seos “pesee” imupuolta aina imuventtiileille asti, tästä syystä karstaisuus on yleisesti ottaen vähäisempää tässä perinteisessä tyypissä.
Yhteenveto
Tämä oli vain “yleinen” kuvaus tästä “ongelmasta”, ja vain kuvaamaan sytytyskatkostoiminnon yleistä toimintaa. Moottorinohjausjärjestelmät poikkeaa suuresti eri valmistajien välillä eikä tämä siten käy kuin vain yleiseksi tiedoksi. Mutta, kenelle tämä oli uutta tietoa, voi huomata että asia ei ole aivan yksioikoinen. Vikamahdollisuuksia on monia, kokemus on osoittanut että tämän vian voi aiheuttaa melkein mikä vain. Vian diagnosointiin nykyisin on onneksi saatavilla: testereitä, ohivuotomittareita (mekaanisen vain etsimiseen), savukoneita (esim. imusarjavikojen paikallistamiseen) ym.