Yksi ensimmäisistä tehtävistä, joita ajoneuvojen ohjausyksiköt ottivat haltuunsa, oli ruiskutuksen ja/tai sytytyksen säätö. Ensimmäinen “eurooppalainen” ohjausyksikkö oli D-Jetronic, joka otettiin käyttöön 1960-luvun lopulla.
Päästöjen hallintaa koskevien yhä tiukentuvien määräysten sekä polttoaineenkulutuksen optimoinnin kasvavan kysynnän seurauksena moottorin ohjausyksiköstä tuli yksi monimutkaisimmista ja kalleimmista autokomponenteista. Henkilö- ja hyötyajoneuvot, moottoripyörät tai laivat – palamista säätelevät lähes yksinomaan ohjausyksiköt.
Jopa kaksitahtiset bensiinimoottorit varustettiin moottorin ohjausyksiköillä säätöä varten. Perinteisistä kaasuttimista oli pala palalta tullut menneisyyden jäänteitä.
Esimerkiksi: Moottorinohjainlaite ME7.1 (Bosch)
Moottorin ohjainlaite on tietokone, joka valvoo ja ohjaa kaikkia moottoritoimintoja autossa, moottoripyörässä ja muissa ajoneuvoissa, mikä mahdollistaa palamisprosessin tapahtuvan optimaalisella tehokkuudella.
Rakenne
- vankka laitteisto
- monimutkainen ja laaja ohjelmisto