Vikakoodin kuvaus
Jarrupainetunnistin – sähköinen vika piirissä
Ajoneuvodynamiikanohjauksen ESP-järjestelmään tallentunut vikakoodi “jarrupainetunnistin – sähköinen vika piirissä” on merkki viasta ESP-järjestelmän hydrauliyksikön jarrupainetunnistimessa. Puuttuvat painetiedot johtavat ESP-toiminnon poiskytkemiseen ja ABS-ohjauksen rajoittumiseen.
ESP-järjestelmät ovat jatkokehityksiä, jotka perustuvat ABS-järjestelmiin, joissa on EBV- (jarruvoimien jako) ja ASR-(luistonesto) toiminnot, ja ne voivat säätää yksilöllisesti pyörien jarrupaineita ja vaikuttaa vääntömomentin hallintaan moottorinohjaimen kautta. Painetunnistimet antavat tärkeitä tietoja ESP-hydrauliyksikön ohjaukselle ja siten painemodulaatiolle.
Valitse korjattavan ajoneuvosi merkki:
Järjestelmän kuvaus:
Painetunnistin on elektronisen vakausohjelman osa. Sen signaali toimii ESP-ohjausyksikölle syöttötietona hydrauliyksikön paineesta. Hydrauliseen jarrujärjestelmään vaikuttavassa ajodynamiikkajärjestelmässä tarpeellinen tieto on järjestelmään muodostunut paine. Kuljettajan toivoman jarrutusvoiman määrittämiseksi mitataan paine pääjarrupiirissä.
Vikakoodi “Jarrupainetunnistin – sähköinen vika piirissä” Viankuvaus:
ESP-ohjausyksikkö valvoo todennäköisyyttä ja paineen poikkeamaa signaalipiirissä verrattuna asetuspaineeseen. Asetuksen perusta on järjestelmän paine ilman jarrupolkimen painamista “Sytytysvirta päällä” -asennossa. Tieto varmasta jarrupolkimen asennosta tulee jarruvalokatkaisimen kautta. Jos asetuksen arvoja ei saavuteta, vika tallentuu.
Toisteen saavuttamiseksi jarrupainetunnistimessa on kaksi mittauskennoa, jotka toimivat toisistaan riippumatta. Molempia mitattuja arvoja verrataan ohjausyksikössä. Jos poikkeama on merkittävä, ohjain asettaa painearvon oletusarvoon, joka on virheen havaitsemisrajan yläpuolella. Näytetty parametri / todellinen arvo on teknisesti uskottavan paineen yläpuolella, mikä tarkoittaa viallista paineanturia.
Mahdolliset syyt:
- Vika hydrauliyksikön sisäisessä jarrupainetunnistimessa
- Jarrupainetunnistimen kalibrointivirhe
- Viallinen tai väärin säädetty jarruvalokatkaisin
Vian seuraukset:
Väärien ESP-ohjaustoimenpiteiden välttämiseksi ESP-ominaisuudet on pois käytöstä. Vikavalot ajonvakautukselle ja lukkiutumattomalle jarrujärjestelmälle palaa jatkuvasti. ABS-järjestelmä suorittaa perustoiminnot ns. paineenlaskentamallilla, joten se toimii rajoitetusti.
Mahdollinen vikatilastrategia ajoneuvodynamiikan ohjaukselle:
- ESP-toiminnon deaktivointi
- ABS-säädön rajoitus

Esimerkki viallisen jarrupainetunnistimen diagnostiikkaan liittyvistä parametreista merkittävästi poikkeavalla jarrupaineella.
Diagnoosi / mittaukset / korjaus:
Jarrupainearvon lukeminen ESP:n parametreista ohjainlaitteelta. Kun sytytysvirta on kytketty, ja jarrupolkimeen ei kosketa,
jarrupaine välillä -1,5 – +1,5 bar. Joissakin järjestelmissä -1,0 – +1,0 bar. Näissä järjestelmissä on varmistettava, että jarrupoljin / jarruvalo kytkeytyy näyttäen oikean nolla-asennon eikä jarruvalojen ohjauksessa ole virheitä. Vian sattuessa
asetukset ja kalibroinnit on suoritettava ennen lisäkorjausten tekemistä. Uuden testiajon pitäisi toistaa virhe.
Korjaamme tämän vian yhteydessä seuraavien ajoneuvovalmistajien MK60 järjestelmiä.
Klikkaa merkkiä päästäksesi korjaukseen!