BMW E39 ABS Ohjainlaitteen korjaus
Tyypillinen viankuvaus:
ABS ja ASC/DSC häiriövalot joskus vilkkuu.
Onko se ohjainlaite vai ABS-tunnistin vika?
Kuinka saan selville onko se ohjainlaitevika vai vain tunnistin?
BMW ABS ohjainlaite 5.7
Jos häiriövalot palavat, löydät yleensä vikakoodin ohjainlaitteen vikamuistista. (Poikkeus: laite ei enää kommunikoi)
BMW ABS -ohjainlaitteessa on kahdenlaisia vikoja:
- Virtapiirin vika
- Signaalin uskottavuusvika
Signaalin uskottavuusviat:
- vikakoodi 4: Tunnistin takavasen ei / viallinen signaali
- vikakoodi 5: Tunnistin takaoikea ei / viallinen signaali
- vikakoodi 6: Tunnistin etuoikea ei / viallinen signaali
- vikakoodi 7: Tunnistin etuvasen ei / viallinen signaali
Virtapiirin vika:
- vikakoodi 30: Tunnistin takavasen katkos
- vikakoodi 31: Tunnistin takaoikea katkos
- vikakoodi 32: Tunnistin etuoikea katkos
- vikakoodi 33: Tunnistin etuvasen katkos
Jokainen testeri voi näyttää hieman erilaisia vikakoodin selvennöksiä, joten itse vikakoodi on se ratkaiseva tekijä.
Virtapiirin viat
Piirivikojen syyt:
- pyörän tunnistin
- ohjainlaitteen ja tunnistimen välinen johdotus (katkos tai oikosulku esim. runkoon)
- ABS-ohjainlaite
Piirivikojen sattuessa ohjainlaite ei voi määrittää, onko vika sen sisä- vai ulkopuolella
Tämä voidaan helposti diagnosoida oireiden perusteella.
Yleensä auto toimii normaalisti päivän ensimmäisellä ajolla, häiriövalot syttyvät vasta muutaman minuutin kuluttua ja sammuvat taas, kun moottori on sammutettu hetkeksi ja jäähtynyt.
BMW 5 E39:n on valittu varsin epäsuotuisa sijaintipaikka ABS-yksikölle. Koska yksikkö on lähellä moottoria, se on jatkuvasti alttiina voimakkaille lämmönvaihteluille.
Jos vika ilmenee vain moottorin käydessä kuumana, ohjainlaite tarvitsee todennäköisesti korjausta
Sytytysvirran vaihtaminen (moottorin käynnistäminen ja sammuttaminen) ei auta.
Signaalin uskottavuusvika
Hyvin harvoissa tapauksissa signaalin uskottavuus on vian aiheuttaja.
Syy on, kuten nimestä voi päätellä signaalin vastaanotossa ja se on yleensä peräisin tunnistimen ja pyöränlaakerissa olevan liuskan yhdistelmästä.
Oireita, jotka viittaavat todennäköisyysongelmiin, on esimerkiksi tärisevä jarrupoljin kevyessä jarrutuksessa, vaikka pyörät eivät ole lukkiutuneet.
Tämä johtuu ABS-häiriöstä ja viittaa siihen, että ohjainlaite itsessään toimii. Tällöin ohjainlaite ei vastaanota pyörältä nopeussignaalia, joka tulkitaan pyörän lukkiutumiseksi, joten ohjainlaite yrittää vapauttaa pyörän lukituksen.
Tunnistin merkitään toimintakyvyttömäksi vasta pidemmän uskottavuustestin jälkeen, jonka merkkivalo ilmaisee.
Sytytysvirran vaihtaminen (auton käynnistäminen ja sammuttaminen) sammuttaa häiriövalot ja käynnistää tämän prosessin uuden ajon.
Signaalin uskottavuusvirheiden lähteet
- likaa ABS-tunnistimessa tai pyörän laakerissa
- viallinen pyörän laakeri
- liian suuri etäisyys tunnistimen ja pyörän laakerin välillä
- viallinen tunnistin
- heikkolaatuinen halpa tunnistin kolmansien osapuolien toimittajilta
Pitkän kokemuksemme perusteella tämän ABS-ohjainlaitteen korjaamisesta tiedämme, että useimmissa tapauksissa tunnistimissa on ongelmia.
Siemens-VDO on näiden tunnistimien alkuperäinen valmistaja, joten suosittelemme niiden korvaamisen toimivalla Siemens-VDO-anturilla. Suosittelemme vahvasti olemaan käyttämättä heikkolaatuisia halpoja tarviketunnistimia!
Ongelman ratkaiseminen askel askeleelta
- Vertaa ABS-oireita yllä kuvattuihin ongelmiin
- Lue vikakoodit ongelman rajaamiseksi
- Korjaus:
- Viallinen ABS-tunnistin: vaihda tunnistin
- Viallinen ABS-ohjainlaite: laitetaan ohjainlaite kuntoon!
Älä epäröi ottaa meihin yhteyttä lisäkysymyksissä.
Pakkaaminen ja lähettäminen
kiinnitä magneettikelat teipillä ennen ohjainlaitteen pakkaamista. Kelat voivat vaurioitua tai irrota kuljetuksessa.